Home / ACT

ACT

ACT-Metafoor-Bus

Wat is ACT?

Acceptance and Commitment is een effectieve gedragstherapie die helpt om op een flexibele manier om te gaan met moeilijkheden die je tegenkomt in je dagelijks leven (acceptance), terwijl je daarnaast blijft investeren in de dingen die echt belangrijk voor je zijn (commitment). ACT (spreek uit als ekt) bestaat uit zes verschillende vaardigheden die samen je psychologische flexibiliteit weerspiegelen:

  1. Bereidheid (niet proberen te ontsnappen aan de gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties en niet proberen deze te controleren, te veranderen of te negeren)
  2. Defusie (niet letterlijk nemen van je gedachten)
  3. Het Zelf (zorgen voor een meer flexibele relatie met jezelf)
  4. Hier-en-nu (je aandacht flexibel richten op verschillende aspecten van je huidige ervaring)
  5. Waarden (herkennen wat belangrijk voor je is)
  6. Toegewijd handelen (bewegen richting je waarden)

Wat brengt ACT jou?

Natuurlijk wil je graag gelukkig zijn en plezierig leven. Daar heb je veel voor over. Je eet gezond, sport regelmatig, hebt een leuke uitdagende baan en lieve vrienden. En toch bekruipt je het gevoel dat iedereen een leuker leven heeft dan jij. Hoe kan het toch dat je toch nog steeds somber, onzeker, bang en leeg voelt? Je lijkt wel de enige. Wat mist er toch?

Binnen ACT is happiness geen doel op zich. Zoals het woord al aangeeft, is happiness iets dat je kan overkomen. It happens. In ons streven naar geluk wordt verdriet, angst en ander ongemak zoveel mogelijk vermeden. Vreemd genoeg zorgt dat juist voor nog meer leed. ACT leert je aanvaarden dat het leven zowel mooie als minder mooie kanten heeft. Net zoals een jaar vier seizoenen heeft – zowel warme als koude – is het bij jou als mens niet altijd zomer.

Waar het vooral om gaat is dat je je gedachten niet meer zo serieus neemt en dat je weer onbevangen in het hier en nu komt te staan terwijl je daarnaast doet wat je werkelijk belangrijk vindt.

Leer floreren met ACT

Organisatieadviesbureau Mongibello verzorgt zowel groepstrainingen als individuele coachingsgesprekken waarin je leert hoe je goed voor jezelf kunt zorgen en weer zelf de regie neemt over je leven.

Hoe flexibel ben jij?

Wil je weten hoe jij scoort op de zes verschillende vaardigheden van psychologische flexibiliteit? Doe dan de gratis online FIT-60 test (Batink, Jansen & de Mey, 2012).

Mijn boekentips over ACT

Top