Home / Blog / Uitgeput na het werk? Je bent niet de enige

Uitgeput na het werk? Je bent niet de enige

herstel na werk

“Dit is tegenstrijdig! Hier staat dat mijn medewerkers vol energie aan de dag beginnen en aan het einde van de dag uitgeput zijn? Hoe kan dat nou?” Deze vraag wordt mij de laatste tijd regelmatig gesteld wanneer ik leidinggevenden adviseer over de resultaten van het medewerkertevredenheidsonderzoek (MTO). In dit geval ging het over de vitaliteitsaspecten ‘energie tijdens werk‘ en ‘herstel na werk‘ van een groep zorgmedewerkers.

Zo vreemd zijn die resultaten echter helemaal niet. Van zorgmedewerkers is bekend dat zij zeer bevlogen zijn. Ze willen en zullen er alles aan doen om hun patiënten de zorg te geven die zij nodig hebben. Daar gaan ze ver voor. Tegenwoordig is het eerder regel dan uitzondering dat pauzes en andere rustmomenten – die o zo nodig zijn om je vitaliteit tijdens een werkdag op peil te houden – worden overgeslagen. En als je collega’s niet gaan pauzeren, dan doe je het zelf ook maar niet (voor je het weet denkt men dat je de kantjes er vanaf loopt en niet collegiaal bent). Zet daar de personeelskrapte en toegenomen zorgzwaarte tegenover en je hebt een perfecte cocktail voor uitputting.

 

Werken tot je erbij neervalt

Maar hoe kan het dan dat zorgmedewerkers toch aangeven dat zij zich energiek voelen tijdens het werk, terwijl ze aan het einde van de dienst uitgeput zijn? Dat klinkt zo abrupt. Het antwoord is: adrenaline. Dit stresshormoon wordt o.a. aangemaakt wanneer je helemaal opgaat in je werk, veel te doen hebt hebt en onder tijdsdruk werkt. Adrenaline is een nuttig stofje dat ervoor zorgt dat je alert bent en blijft. Een ander effect is dat je hersenen effectiever aan het werk gaan. Ook merk je onder invloed van adrenaline niet meer zo goed dat je moe wordt. Op adrenaline kun je dus prima een dag keihard werken. Je zou misschien zeggen: “Daar kun je dus niet genoeg van hebben”. Niets is minder waar. Het is namelijk zo dat je – om goed te kunnen blijven functioneren en gezond te blijven – ook regelmatig weer tot rust moet kunnen komen. Dat zorgt voor positieve gevoelens op de korte termijn en laadt je spreekwoordelijke accu weer op. Alleen maar in de jaagmodus blijven staan, put je op den duur uit. Maar ja, het druk hebben wordt in onze maatschappij overgewaardeerd. Alsof je niet hard hebt gewerkt als je rustig hebt kunnen pauzeren.

 

Met ‘zacht’ werken kom je harder vooruit

Hard werken is op zichzelf geen probleem, mits hier tegenover staat dat je ook voldoende momenten van rust ervaart. Ik pleit daarom graag voor de term ‘zacht’ werken. Wees lief voor jezelf en elkaar. Creëer momenten tijdens de dag waarin je even kunt herstellen. Ik weet dat dat niet eenvoudig is in een omgeving waarin continu een beroep op je wordt gedaan. Dat gaat niet vanzelf. Het is daarom belangrijk om de pauzemomenten met elkaar te organiseren. Zorg ervoor dat pauzeren weer een normaal onderdeel van de dag wordt en wees een voorbeeldfunctie voor elkaar (in alle lagen van de organisatie). En sta daarnaast ook eens stil bij hoe vitaal je je tijdens de dag voelt en wat helpt om je energiek te blijven voelen.

Natuurlijk, van werken wordt je moe. Dat is heel normaal. Maar uitgeput zijn na het werk… dat zouden we met elkaar niet moeten willen.

 

Lees een praktijkvoorbeeld van het Isala-ziekenhuis

 

Ga terug naar nieuwsoverzicht>>>

Please follow and like us:
Top