Home / Dankbaarheid

Dankbaarheid

Dankbaarheid tonen voor de kleine dingen in het leven en het op waarde schatten van wat anderen voor je doen helpt je interne kalmeringssysteem versterken. Dat zorgt ervoor dat je kunt herstellen en tot rust komen.

Door bewust stil te staan bij situaties waarvoor je dankbaar ben, beleef je de kalmerende positieve gevoelens opnieuw. Daarnaast helpt dankbaarheid om op een andere manier tegen moeilijke ervaringen aan te kijken en het uiten van dankbaarheid zorgt ervoor dat je je meer verbonden gaat voelen met anderen. Maar het veranderen van je mindset gaat niet vanzelf. Daar is oefening voor nodig. Door bewust(er) stil te staan bij de mooie momenten in je leven waarvoor je dankbaar bent, ben je aan het trainen om je te focussen op het positieve. Dat geeft energie! Het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek kan je daarbij helpen.

Drie goede dingen-oefening

Maak er een goede gewoonte van om aan het einde van je werkdag positieve ervaringen voor de geest te halen. Onderstaande oefening kun je de komende week na elke werkdag doen. Een goed moment is het einde van de dag. Het helpt je ontspannen, waardoor je lekkerder kunt slapen.

1. Loop je (werk)dag nog eens na en sta stil bij drie dingen waar je dankbaar voor bent. Dit mogen grote maar ook kleine dingen zijn.

2. Schrijf de drie dingen waarvoor je dankbaar bent in een schriftje. Het opschrijven helpt om de betekenis beter door te laten dringen. Je voelt je daardoor nog lekkerder.

2. Beschrijf de drie goede dingen uitgebreid. Als je bijvoorbeeld dankbaar bent voor een compliment dat je kreeg, schrijf dan op van wie je het kreeg, wat het compliment was en wat je daarbij ervaarde.

3. De derde stap is dat je ook beschrijft waarom je er dankbaar voor bent. Ben je dankbaar voor het compliment dat je kreeg? Schrijf dan op; “omdat ik me daardoor gewaardeerd voelde” of ” omdat mij dat een energieboost gaf”.

4. Blijf oefenen. In het begin is het best lastig om drie goede dingen te bedenken. Zeker als je van nature geneigd bent om als eerste de beren op de weg te zien. Je zal merken dat je er vanzelf handiger in wordt.

Ga verder naar tips

Top