Home / Herstelactiviteiten

Herstelactiviteiten

Met de signaalthermometer heb je voor jezelf inzichtelijk gemaakt hoe een opstapeling van vermoeidheid en stress bij jou zichtbaar en voelbaar wordt. Zo’n overzicht is handig, want hoe eerder je deze signalen bij jezelf herkent hoe eerder je actie kunt ondernemen om te zakken op je thermometer. Dat zakken op je signaalthermometer wordt ook wel herstel genoemd. Om te herstellen van vermoeidheid en stress kun je verschillende strategieën gebruiken. In hoeverre je deze herstelstrategieën al gebruikt, ga je ontdekken in de opdracht herstelactiviteiten.

Bekijk allereerst onderstaande video.

Mijn herstelactiviteiten

Klik op onderstaande link en print het werkblad herstelactiviteiten

Er zijn een aantal strategieën die heel goed werken om te herstellen van vermoeidheid en stress na het werk. Zo’n strategie kun je zien als een tactiek om je energiehulpbronnen en je welbevinden te beschermen. Vier belangrijke strategieën zijn:

  • Loskomen van het werk/afleiding zoeken
  • Positieve gevoelens versterken
  • Bewegen
  • Controle hebben over je eigen agenda

In deze opdracht ga je onderzoeken in hoeverre je deze strategieën al gebruikt. Noteer op het werkblad vijf activiteiten die je vandaag in je vrije tijd hebt gedaan. Geef daarna met een emoticon aan in hoeverre de activiteiten een eigen keuze waren, afleiding boden van het werk, je een goed gevoel gaven en je fysiek actief bezig was.

Beantwoord daarna de volgende vraag:

Welke activiteiten zijn gunstig voor jouw herstel en welke juist niet?

Ga verder naar tips

Top