Home / Positief piekeren

Positief piekeren

Er bestaan veel uitdrukkingen voor de menselijke neiging om in beslag genomen te zijn door onze gedachten of erin gevangen te zitten: piekeren, tobben, ergens in blijven hangen, totaal gestrest zijn. Waar het op neerkomt is dat dit vermogen om gedachten te genereren er ook toe kan leiden dat je ronddwaalt in een rokerige waas, in beslag genomen door je gedachten, zodat je afwezig bent in het hier en nu. Het is dan lastig om je te focussen op datgene waar je mee bezig bent. Daardoor heeft piekeren vaak een negatieve invloed op je functioneren én op je herstel.

Positief piekeren

Benodigdheden:

  • Pen
  • Papier
  • Timer

In het introductiefilmpje van deze leermodule heb je gehoord dat het voor je herstel niet persé nadelig is om na het werk nog met je gedachten bij het werk te blijven. Het hangt er namelijk vanaf of je met een positief of negatief gevoel terugdenkt aan je werkdag.

1. Stel een timer (op je smartphone) in op 5 minuten. Pieker gedurende deze 5 minuten zo sterk mogelijk over alles wat je op een vervelende manier bezighoudt. Schrijf dit op.

2. Zet de timer op 10 minuten. Pieker gedurende deze 10 minuten over alle leuke en prettige dingen die je bezighouden. Laat je gedachten teruggaan naar een gebeurtenis van de afgelopen week die jou een goed gevoel heeft gegeven. Waar was je op dat moment? Wat was je aan het doen? Druk op start en denk verder na over deze leuke gebeurtenis. Schrijf nadien je ervaring op.

Gedachten observeren

Benodigdheden:

  • Pen
  • Post-its
  • Timer op 15 minuten

Ga alleen in een kamer zitten pak het blokje post-its erbij. Laat je gedachten over jezelf en het werk de vrije loop en schrijf elke gedachte die in je opkomt op een apart memobriefje. Plak deze briefjes vervolgens één voor één op een groot voorwerp in je kamer, zoals de televisie, de tafel, het raam.

Neem er de tijd voor, schrijf alles op wat in je opkomt en neem voor elke gedachte een afzonderlijk memobriefje. Als je bijvoorbeeld denkt: “Wat is dit nu weer voor rare oefening”, schrijf ook dit dan op een post-it en plak het bij de andere. Als je denkt dat je wilt stoppen met deze oefening: schrijf het op!. Ook dit is weer een gedachte die je verstand produceert. Hou de oefening de oefening 15 minuten vol.

Beantwoord daarna de volgende vraag:

  • Wat denk je en voel je allemaal als je zo eens rustig naar je creatie kijkt? Is het een gek gezicht, of misschien zelfs grappig?

Is het niet een raar idee dat je verstand dit eigenlijk dagelijks doet met jouw hoofd? Je hele hoofd wordt dag in dag uit behangen met memobriefjes die zeggen wat je wel en niet moet doen en voelen. Eigenlijk doet je verstand dus van binnen met jou wat je nu naar buiten toe hebt uitgebeeld.

Jansen, G. & Batink, T. (2018). Time to ACT. Thema

De ongewenste gast

Stel je eens voor dat je een feest organiseert voor de hele familie. Je wilt het een keer groots aanpakken en iedereen is welkom. In de familie is ook een vervelende oom, Jan. Jan stinkt een uur in de wind, eet altijd de helft van het eten op en praat met zijn mond vol. Hij kan ook maar over één onderwerp praten – dat hij vroeger kapitein op een vrachtschip was -, waarmee hij iedereen lastig valt. Hij is ook nog eens groot, sterk en redelijk asociaal. Het liefst wil je Jan niet uitnodigen, maar hij weet het altijd wanneer er feestjes zijn in de familie en komt dan zogenaamd spontaan binnenvallen. Zie je het voor je?

Hoe ga je met deze situatie om? Je wilt echt niet dat Jan komt en je feest ‘verstoort’. Dit betekent dat je dagen nerveus bent of hij wel of niet binnen zal komen en hoe je het dan moet aanpakken. Op de avond zelf blijf je in de buurt van de deur staan en let je voortdurend op of je oom al in aantocht is. Wanneer hij eindelijk verschijnt, laat hij zich niet wegsturen (“Ik blijf maar heel eventjes”). Daarna loop je voortdurend achter hem aan om te kijken of hij geen mensen lastig valt en ondertussen de hele hartige taart op zijn bord schuift.

Voordat je verder leest: neem even de tijd om dit beeld op je in te laten werken. Deze ongewenste gast kan voor alles staan waar je je tegen verzet.

Herken je de behoefte om alles onder controle te hebben? Wat zijn de gevolgen voor jou?

Merk je op je dat je door jouw houding de ongewenste gast zowel bij voorbaat (de voorpret) als tijdens het feest de sfeer laat verzieken? Het lukt je niet er meer ontspannen naar toe te leven en van het feest te genieten. Je bent vooral bezig met het beheersen en controleren van de situatie. Je zou ook kunnen besluiten om het los te laten. Als hij komt, dan komt hij maar. De gasten moeten zelf maar met hem omgaan en waarschijnlijk is er genoeg te eten. Je richt alle aandacht op het feest. Wat is het effect? Je geniet van het feest én je stoort je af en toe aan Jan.

Bohlmeijer, E. & Hulsbergen, M. (2009). Voluit leven. Uitgeverij Boom

Vind je het erg moeilijk om los te komen van piekergedachten en heb je meer hulp nodig? Dan is ACT-coaching wat voor jou. Klik op deze link.

Top