Home / Relaties koesteren

Relaties koesteren

Het koesteren van relaties met belangrijke mensen om je heen zorgt voor een gevoel van verbondenheid. Je verbonden voelen met anderen is een van de fundamentele basisbehoeften van de mens. Als deze behoefte wordt vervuld, geeft dat een intens plezierig gevoel. Daarnaast werken goede relaties met anderen als een belangrijke buffer tegen stress.

Iets goeds goed voor een ander is een heel effectieve manier om je relaties te koesteren. Het verlaagt je stressniveau, geeft je een goed gevoel over jezelf, geeft betekenis aan je leven en een hoop voldoening. Iets belangeloos doen voor een ander en ervaren dat dit gewaardeerd wordt is heerlijk. Je bent bovendien met je aandacht gericht op de ander en dit leidt op een prettige manier af van je eigen (pieker)gedachten.

Natuurlijk doe je elke dag wel iets aardigs voor een ander: iemand hulp aanbieden, de deur openhouden voor een ander, koffie halen voor een collega, iemand voor laten gaan bij de kassa. Wil je een extra boost geven aan je stemming, dan is het goed om in het moment bewust stil te staan bij je goede daden. Verder is het belangrijk dat je meer goede daden doet dan gewoonlijk. En varieer. Daarmee voorkom je dat er gewenning bij jezelf optreedt.

Goeddoen

Verricht de komende week minimaal 1x per dag iets goeds/liefs/aardigs voor een ander, zonder dat je er iets voor terugvraagt of verwacht. Doe dit met je volle aandacht, neem er de tijd voor en geniet ervan. Zorg ervoor dat de goede daden die je gaat verrichten bij je passen en dat je het leuk vindt om te doen.

Wat zijn jouw goede daden en wie ga je ermee verblijden?

Experimenteer! Ga aan de slag en kijk hoe het uitpakt.

Compassie voor jezelf

Een andere belangrijke relatie die je moet koesteren is die met jezelf. Misschien niet een van de eerste dingen waaraan je denkt. Het gekke is dat we vaak veel aardiger zijn voor anderen dan voor onszelf. Met zelfcompassie kun je dat verschil overbruggen. Je hoeft daarvoor niets af te leren. Je mag gewoon blijven doen wat je altijd al deed, maar daar bovenop ga je kleine goede daden voor jezelf toevoegen aan je repertoire.

  1. Neem een notitieblok en schrijf in 5 minuten situaties op waarin je de afgelopen week vriendelijk was tegen jezelf. Het kunnen kleine of grote dingen zijn, alledaagse dingen of uitzonderlijke situaties. Denk bijvoorbeeld aan een bos bloemen kopen voor jezelf, hulp vragen, iemand bellen als je het moeilijk hebt, in bad gaan, tijd en ruimte nemen voor jezelf.
  2. Wat voor liefs ga je de komende week voor jezelf doen? Op welke manier ga je mild zijn voor jezelf?

Ga naar dankbaarheid

Top