Home / Signaalthermometer

Signaalthermometer

Wist je dat je een ingebouwde signaalthermometer hebt? Je lichaam en geest geven allerlei stresssignalen af waaraan je kunt merken dat de spanning opbouwt. Met deze oefeningen leer je jouw specifieke signalen herkennen, zodat je tijdig kunt ingrijpen.

Lekke band

Pas als je merkt dat je fietsband lek is ga je kijken en dit probleem oplossen door hulp te vragen of ‘m zelf te plakken. Als je je niet bewust bent van het harde stuiteren en dus niet weet dat je band lek is, rijd je door. Met extra gevolgschade. Zo werkt het met stress ook.

Stresssignalen

Stresssignalen zijn indicatoren van oplopende spanning. Wanneer je je bewust bent van hoe stress voor jou aanvoelt en hoe het je verandert, kun je hierop inspelen en je coping vaardigheden inzetten om erger te voorkomen. Hoe eerder je je signalen herkent, hoe makkelijker het bijsturen is. De meest bruikbare stresssignalen zijn deze die je snel merkt als je spanning toeneemt. Slecht slapen bijvoorbeeld merk je pas als je ‘s nachts in bed ligt, niet tijdens de gebeurtenis eerder op de dag. Ge├»rriteerd raken is een emotie die wel vaak snel volgt in een situatie, denk aan asociaal gedrag van anderen in het verkeer.

Vier niveaus
Je kunt op vier niveaus stresssignalen herkennen:

  • Fysiek
  • Mentaal
  • Emotioneel
  • Gedrag
stresssignalen

Het is erg nuttig en geeft veel houvast als je deze signalen voor jezelf eerst in kaart brengt. Maak bij deze inventarisatie gebruik van mensen uit je omgeving. Vaak zien mensen die je goed kennen eerder dan jijzelf bepaalde stresssignalen.

Mijn stresssignalen

Klik op onderstaande link en print het werkblad stresssignalen.

Neem de lijst met veel voorkomende stresssignalen door en vink alle signalen aan die bij jou op stress kunnen duiden. Belangrijk is om na te gaan of deze signalen anders zijn dan je van jezelf gewend bent. Vraag ook eens aan je huisgenoten of vrienden om mee te denken. Zij kennen jou immers goed.

Maak je persoonlijke thermometer

Klik op onderstaande link en print het werkblad thermometer

Heb je het introductiefilmpje over de signaalthermometer nog niet gezien? Daarin wordt uitgelegd hoe je je persoonlijke signaalthermometer kunt maken.

Om je persoonlijke signaalthermometer te maken heb je inzicht nodig in je eigen stresssignalen. In de vorige opdracht heb je deze voor jezelf in kaart gebracht. Noteer jouw stresssignalen in de juiste kolom van het uitgeprinte document. Bedenk bij elk signaal waar deze thuishoort op de thermometer: in het blauw, groen, oranje of rood?

Als je alle signalen hebt ingevuld kijk dan nog even naar het geheel: klopt de volgorde van signalen? Wijzig waar nodig. Je hebt nu een overzicht gemaakt hoe stress zich bij jou opbouwt.

Terug naar je balans

Klik op onderstaande link en print het werkblad terug naar je balans

In de vorige opdracht heb je jouw persoonlijke signaalthermometer gemaakt. Je hebt inzichtelijk gemaakt hoe stress zich bij jou opbouwt. Nu je dat weet, komt de volgende stap: het herkennen van situaties waarin je stress ervaart.
Vraag: Wat zijn voor jou stressvolle situaties (in en buiten het werk)? Noteer deze in de ster op het werkblad.

Als je weet wat voor jou stressvolle situaties zijn, kun je gemakkelijker actie ondernemen om ervoor te zorgen dat je stressniveau niet de pan uitrijst. Het is in die situaties juist handig te weten wat je kunt doen om je stressniveau te laten zakken en weer in balans te komen.

Geef nu voor de verschillende stressniveaus aan aan wat je kunt doen om deze te verlagen. Bijvoorbeeld als je hoofdpijn hebt even naar buiten gaan of als je opmerkt dat je piekert een gesprekje aanknopen met een lieve collega. Wat helpt jou om je stressniveau te laten zakken van ernstig gestrest naar enigszins gestrest? Welke acties zorgen ervoor dat je stressniveau daalt van enigszins gestrest naar weinig gestrest? Noteer al deze acties in de rechthoeken op het werkblad.

Oefenen in het werk

Je weet nu hoe stress bij jou tot uiting komt, wat stressvolle situaties zijn en wat je kunt doen om weer in balans te komen. Bewustwording is stap 1. De volgende stap is dat je de opgedane kennis in de praktijk brengt.

Probeer de komende week in je werk de stressvolle situaties in het moment te herkennen en te oefenen met de verschillende acties die jou helpen te ontstressen. Wat kan helpen is dat je met een lieve collega of vriend(in) deelt hoe dit is gegaan. Je zult merken dat we allemaal weleens worstelen met stress.

Ga verder naar herstelactiviteiten

Top