Home / Wet- & regelboekje

Wet- & regelboekje

Benodigdheden wet- & regelboekje:

  • Pen
  • Klein notitieboekje

Wist je dat we onbewust allerlei regels volgens? Die regels helpen ons om de wereld voorspelbaar en veilig te houden. Je kunt het dus zien als een vorm van controle uitoefenen. Maar controle proberen te houden zorgt er soms juist voor dat we de grip op ons leven verliezen. Ben jij je ervan bewust welke regels jij volgt als het gaat om hoe je met anderen, jezelf, je werk en je gevoelens moet omgaan? Voorbeelden van regels zijn:

Omgaan met anderen (“je moet er altijd zijn voor je vrienden en familie”, “als je lief bent voor anderen, zijn ze lief voor mij”, “ik moet aardig gevonden worden”). Welke regels zijn leidend in jouw omgang met anderen?
Omgaan met je gevoelens (“niemand houdt van een zwakkeling”, “mannen huilen niet”, “ziek zijn is een uiting van zwakte”). Wat vertel je aan jezelf als je boos, verdrietig, blij voelt?
Omgaan met jezelf (“anderen zijn veel intelligenter dan ik”, “ik ben dik”, “een dubbeltje wordt nooit een kwartje”, “ik word nooit zo sportief als M.”) Welke regels bepalen jouw zelfbeeld?
Omgaan met je werk (“ik moet altijd 120% geven”, “afspraak is afspraak”, “Als mijn baas mij iets vraagt, dan moet ik daar meteen een antwoord op geven”). Welke regels spelen een rol in jouw dagelijks werk?

Oom agent

Noteer de komende week als een fanatieke agent alle regels in je wet- & regelboekje. Alle dingen die je van jezelf moet, niet mag, al je foute gedachten en gedragingen. Ga net zo lang door tot het boekje compleet is. Je kunt dit overal doen. Ook door op je werk tussendoor even te noteren ‘dat je niet gezellig bent’ of dat ‘ je het niet kunt’. Noteer deze regels ter plekke, want als je thuiskomt ben je het meeste alweer vergeten. Om een automatisme te doorbreken moet je direct in de situatie ingrijpen, dus neem je wet- & regelboekje de komende week overal mee naartoe.

Strenge regels

Als je wet- & regelboekje compleet is, is het tijd te onderzoeken hoe streng je de regels van jezelf moet hanteren. De ene regel zal waarschijnlijk strikter opgevolgd moeten worden dan de andere. Noteer achter elke regel een getal tussen de 1 (totaal niet streng) tot 10 (ontzettend streng).

Moeten of willen?

Een volgende stap is om te kijken of je wat ruimte kunt creëren door sommige regels te doorbreken. Doe dat vooral met regels waarvan je vindt dat je ze eigenlijk ZOU MOETEN volgen. Dat zijn namelijk niet de regels die echt van jou zijn. Kijk maar eens wat er gebeurt als je zo’n ‘zou moeten’ regel bewust doorbreekt. Als je merkt dat je daar enorm gestrest van wordt, oefen dan eerst met je anker uitgooien.

Ga naar tijdmanagement

Top